Σάββατο 24 Μαρτίου 2018

Διαβούλευση για το Νομοσχέδιο των Νέων Δομών- Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά: του Γ.Μπαραλού, π. Πρόεδρος της Π.Ε.Σ.Σ.

Γ.Μπαραλός, π. Πρόεδρος της Π.Ε.Σ.Σ.
Στο νομοσχέδιο του ΥΠΠΕΘ με τίτλο «ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΩΝ ΔΟΜΩΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»  που δόθηκε στη δημοσιότητα στις 16/03/2018 και βρίσκεται στη φάση της διαβούλευσης, έχει θετικά στοιχεία όπως είναι η για πρώτη φορά επιλογή των Περιφερειακών από Συμβούλιο Επιλογής, τα Ε.Π.Ε και οι Ε.Δ.Ε.Α.Υ. κτλ. αλλά υπάρχουν και πολλά άλλα σημαντικά σημαία που πρέπει να τροποποιηθούν. Πριν όμως από κάθε άλλη συζήτηση, πρέπει να τροποποιηθούν τρεις διατάξεις που αποκλείουν ολοσχερώς (κόφτες) τη δυνατότητα Εκπαιδευτικών να συμμετάσχουν στις διαδικασίες επιλογής στελεχών.
Συγκεκριμένα:
Κόφτης 1ος : ΘΗΤΕΙΕΣ.
Στο Κεφάλαιο Γ, άρθρο 30/&3 αναφέρεται ότι:
« Με εξαίρεση την επιλογή σε θέσεις υποδιευθυντών σχολικών μονάδων, προϊσταμένων ολιγοθέσιων δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων, καθώς και υποδιευθυντών και υπευθύνων τομέων Ε.Κ., δεν επιτρέπεται η επιλογή για τρίτη συναπτή θητεία σε όμοια θέση στελέχους της εκπαίδευσης. Ως όμοιες θέσεις για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου νοούνται στο σύνολό τους οι θέσεις των περιπτώσεων της παρ. 2 του άρθρου 21, καθώς και οι θέσεις των περιπτ. α΄ έως γ΄ της παρ. 3 του ίδιου άρθρου, ξεχωριστά για κάθε περίπτωση»
Στο ίδιο κεφάλαιο, στο άρθρο 30/&3 του νομοσχεδίου αναφέρεται ότι:
« Κατά την πρώτη εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου, οι θέσεις των Σχολικών Συμβούλων νοούνται ως όμοιες με τις θέσεις των  Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου, οι θέσεις των Προϊσταμένων ΚΕ.Δ.Δ.Υ. νοούνται ως όμοιες με τις θέσεις των Προϊσταμένων Κ.Ε.Σ.Υ. και οι θέσεις των  Υπευθύνων Λειτουργίας Κ.Π.Ε. νοούνται ως όμοιες με τις θέσεις των Προϊσταμένων Κ.Ε.Α. κατά την έννοια  της παρ. 3 του άρθρου 30»
Φανερά λοιπόν η συνδυαστική εφαρμογή των παραπάνω άρθρων του νομοσχεδίου αποκλείει τη δυνατότητα συμμετοχής στις κρίσεις σε όσους Εκπαιδευτικούς έχουν δύο θητείες σε θέση στελέχους στις παραπάνω (και όχι μόνο) χαρακτηριζόμενες «όμοιες θέσεις».
Ειδικότερα και ενδεικτικά:
•    Οι Σχολικοί Σύμβουλοι με δύο θητείες αποκλείονται από τη δυνατότητα διεκδίκησης θέσεων Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου (Σ.Ε.Ε)
•    Οι Προϊστάμενοι ΚΕ.Δ.Δ.Υ. με δύο θητείες αποκλείονται από τη δυνατότητα διεκδίκησης θέσεων Κ.Ε.Σ.Υ.
•    Οι Υπεύθυνοι Λειτουργίας Κ.Π.Ε. με δύο θητείες αποκλείονται από τη δυνατότητα διεκδίκησης θέσεων Προϊσταμένων Κ.Ε.Α.
Ακόμα χειρότερα, στο νομοσχέδιο δεν αναγράφεται ότι οι διάταξη αυτή δεν θα εφαρμοστεί κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου και επομένως συμπεραίνεται εύλογα ότι πρόκειται να εφαρμοστεί αναδρομικά στις επερχόμενες κρίσεις στελεχών.
Κόφτης 2ος : ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ.
Στο Κεφάλαιο Γ, άρθρο 22/&3 αναφέρεται ότι:
« Ως Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου επιλέγονται εκπαιδευτικοί των οικείων κλάδων με δωδεκαετή τουλάχιστον εκπαιδευτική υπηρεσία στην πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι οποίοι έχουν ασκήσει διδακτικά καθήκοντα σε σχολικές μονάδες για δέκα τουλάχιστον έτη και οι οποίοι διαθέτουν γνώση ξένης γλώσσας επιπέδου τουλάχιστον Β2, η οποία τεκμαίρεται για τους εκπαιδευτικούς των κλάδων για τους οποίους η γνώση ξένης γλώσσας αποτελεί προσόν διορισμού»
Με το άρθρο αυτό αποκλείονται από την διεκδίκηση θέσης Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου (Σ.Ε.Ε) όσοι Εκπαιδευτικοί δεν έχουν γνώση ξένης γλώσσας επιπέδου τουλάχιστον Β2.
Είναι βέβαιο ότι η γνώση μιας ξένης γλώσσας είναι όχι μόνο επιθυμητή αλλά αναγκαία για όλα τα στελέχη, όμως δημιουργούνται ερωτηματικά όταν αυτή η προϋπόθεση τίθεται μόνο για όσους θελήσουν να διεκδικήσουν θέση Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου και όχι και για τις υπόλοιπες θέσεις στελεχών. Θα μπορούσε να πριμοδοτηθεί η γλωσσομάθεια χωρίς να αποκλείονται Εκπαιδευτικοί και να οριστεί ένα μεταβατικό στάδιο υποχρεωτικής απόκτησης για όσους επιλεγούν.
Κόφτης 3ος : ΥΠΟΛΕΙΠΟΜΕΝΗ ΘΗΤΕΙΑ.
Στο Κεφάλαιο Γ, άρθρο 22/&10 του νομοσχεδίου αναφέρεται ότι:
« Δεν επιτρέπεται να υποβάλουν αίτηση υποψηφιότητας για θέση στελέχους της εκπαίδευσης εκπαιδευτικοί, οι οποίοι κατά τη διάρκεια του επόμενου της επιλογής έτους αποχωρούν υποχρεωτικά από την υπηρεσία λόγω συνταξιοδότησης »
Με το άρθρο αυτό αποκλείονται όσοι Εκπαιδευτικοί έχουν υπολειπόμενη θητεία περίπου 2 έτη. Για παράδειγμα αποκλείεται σήμερα (Μάρτιος 2018) ένας Εκπαιδευτικός που έχει υπολειπόμενη θητεία μέχρι και τον Δεκέμβριο του επόμενου έτους (Δεκέμβριος 2019), δηλαδή σχεδόν δύο έτη.
Ωστόσο για την υπολειπόμενη θητεία στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα ισχύει ένα έτος από την υποβολή των υποψηφιοτήτων (ν.4369/2016) όπως εξειδικεύεται με το άρθρο 7/&α της εγκυκλίου με αριθμ.Πρωτ.: ΔΙΔΑΔ/Φ.35.47/2306/ΟΙΚ.17520/29-05-2017 του ιδίου Υπουργείου:  
« Δεν μπορεί να είναι υποψήφιος για επιλογή σε θέση προϊσταμένου οποιουδήποτε επιπέδου υπάλληλος που αποχωρεί αυτοδικαίως από την υπηρεσία εντός ενός (1) έτους από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής των υποψηφιοτήτων »
Ακόμα χειρότερα, το παραπάνω άρθρο έρχεται σε αντίθεση και με το άρθρο 30/&1 του ίδιου του νομοσχεδίου των Νέων Δομών στο οποίο αναφέρεται ότι:
 « Η επιλογή και τοποθέτηση στις κενούμενες θέσεις γίνεται για το υπόλοιπο της θητείας αυτής»
Δηλαδή σύμφωνα με το ίδιο το νομοσχέδιο, ένας Εκπαιδευτικός μπορεί να καταλάβει θέση στελέχους και να ασκήσει καθήκοντα με αναπλήρωση ακόμα και για λίγους μήνες αλλά όχι για περίπου 2 έτη από τα 3 της θητείας, όπως αυτοί τους οποίους αποκλείει το άρθρο 22/&10.
Είναι πλέον ή βέβαιο ότι η εφαρμογή των παραπάνω θα προκαλέσει νέο κύμα δικαστικών προσφυγών οι οποίες αναμένεται να δικαιωθούν, αφού έρχονται σε αντίθεση με διατάξεις του Συντάγματος και συγκεκριμένους νόμους.
Από την άλλη οι αποκλεισμοί ικανών Εκπαιδευτικών μέσω των παραπάνω περιορισμών, σε συνδυασμό με τη λειτουργία των ΠΕ.Κ.Ε.Σ. στις Περιφέρειες, τη μεγάλη μείωση του αριθμού των στελεχών Π.Σ.Ε. και το δικαίωμα αίτησης σε μια μόνο Περιφέρεια, αναμένεται εκτός των άλλων ότι θα δημιουργήσουν μεγάλα ελλείματα στελέχωσης των Νέων Δομών.
Για να μην υποθηκευθεί η προσπάθεια του νομοσχεδίου αναδιοργάνωσης των δομών υποστήριξης εν τη γενέσει και προκειμένου να υποστηριχθούν οι Εκπαιδευτικοί και οι Σχολικές Μονάδες, είναι αναγκαίο να γίνουν με νηφαλιότητα και με το βλέμμα στην εύρυθμη λειτουργία όλων των υποστηρικτικών δομών, τροποποιήσεις και διορθώσεις σε συγκεκριμένα άρθρα. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με τα βασικά διορθώνοντας τους παραπάνω αποκλεισμούς, για να ανοίξει στη συνέχεια η μεγάλη συζήτηση για τις απαιτούμενες διορθώσεις στο νομοσχέδιο ώστε να επιλεγούν οι πιο κατάλληλοι για κάθε θέση στελέχους με διαφάνεια, αμεροληψία, αντικειμενικότητα, αξιοπιστία και εγκυρότητα.