Σάββατο 19 Μαρτίου 2016

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΠΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΙΣ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πραγματοποιήθηκε σήμερα Τετάρτη 16 Μαρτίου 2016 και ώρα 2.30μμ παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας από συλλόγους της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του λεκανοπεδίου Αττικής και ενώσεις γονέων με θέμα την Ειδική Εκπαίδευση. Στην παράσταση διαμαρτυρίας που έγινε με πρωτοβουλία του συλλόγου εκπαιδευτικών ΠΕ Περιστερίου «ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ» και της Ένωσης Γονέων Περιστερίου συμμετείχαν με αποφάσεις τους οι σύλλογοι ΠΕ: «Αθηνά», «Αιγάλεω», «Αριστοτέλης», «Δ.Γληνός» ,«Κ.Σωτηρίου», «Αμαρουσίου», «Μακρυγιάννης»,  «Περικλής», «Χαϊδαρίου» και τα μέλη της ΔΟΕ Θ.Δριμάλα και Ν.Καλόγηρος
Τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών σωματείων συνάντησε ο κ. Κασσιανός (σύμβουλος του υπουργού για θέματα Ειδικής Εκπαίδευσης) και η κ. Θ.Αστέρη,(διευθύντρια της Ειδικής αγωγής).
            Οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών ζήτησαν την απόσυρση της απαράδεκτης τροπολογίας που δρομολογεί την ουσιαστική κατάργηση των Τμημάτων  Ένταξης και την ίδρυση και στελέχωση σταθερών δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης με μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών για την κάλυψη όλων των μαθητών που την έχουν ανάγκη.
Διευκρινίσαμε ότι οι σύλλογοι μας πραγματοποιούν παράσταση διαμαρτυρίας και υποβάλουν τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος απαιτώντας λύσεις ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική που ασκείται, διαδικασία που καμία σχέση δεν έχει με τον προσχηματικό διάλογο του Υπουργείου στον οποίο δεν συμμετέχουμε.
Οι εκπρόσωποι του υπουργείου, αφού κινήθηκαν στη γραμμή της Ε.Ε και του ΟΟΣΑ για «πλήρη ένταξη» των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο, καμία λύση δεν έδωσαν στα οξυμένα  προβλήματα της Ειδικής Αγωγής.
Η εξαγγελία νέου προγράμματος επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών (νέο ΕΣΠΑ;) για τη διαφοροποιημένη διδασκαλία, ως "αντίδοτο" για την ουσιαστική κατάργηση των τμημάτων ένταξης που προωθεί το υπουργείο και το οποίο προσδοκά να αντικαταστήσει την εξατομικευμένη  παιδαγωγική παρέμβαση, είναι τουλάχιστον προκλητική.
Στο αίτημα να γίνουν άμεσα προσλήψεις εκπαιδευτικών ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες σε Παράλληλη Στήριξη και να λειτουργήσουν τα ήδη κλειστά Τμήματα Ένταξης, το υπουργείο απάντησε ότι «δεν υπάρχει πρόβλεψη και πιστώσεις για νέες προσλήψεις».
Αρνητική ήταν η απάντηση στο αίτημα για ίδρυση ΤΕ σε σχολικές μονάδες που ο αριθμός των μαθητών υπερβαίνει τον ανώτατο αριθμό των 12 μαθητών που προβλέπει ο νόμος, καθώς, όπως δήλωσαν, «δεν υπάρχει το νομοθετικό πλαίσιο».
Τέλος καμιά δέσμευση δεν έλαβαν για κάλυψη όλων των κενών με μόνιμους διορισμούς σε σταθερές δομές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, που δεν έχουν γίνει στον ευαίσθητο αυτό χώρο τα τελευταία 15 χρόνια.
Η εκτίμηση με βάση τις απαντήσεις που δόθηκαν είναι ότι η Ειδική Εκπαίδευση αντιμετωπίζεται με τα ίδια κριτήρια που αντιμετωπίζεται και η γενική: Με λογικές «εξορθολογισμού του ανθρώπινου δυναμικού», υποταγμένη στη λογική της ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΩΝ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ, με διεύρυνση των ελαστικών σχέσεων εργασίας των εκπαιδευτικών, με ιδιωτικοποίηση πλευρών της λειτουργίας της.
Η ειδική εκπαίδευση στοιχίζει, είναι μη ανταποδοτική για το κεφάλαιο και πρέπει να περάσει σταδιακά ή και με τη μορφή του σοκ αν χρειαστεί, στην ευθύνη των γονιών, των ΜΚΟ και των ιδιωτών.
Απέναντι στους σχεδιασμούς αυτούς εμείς ως εκπαιδευτικά σωματεία θα εξακολουθούμε να:
Διεκδικούμε:
  1. Ίδρυση δημόσιων και σταθερών δομών Ειδικής Αγωγής.
  2. Άμεσους μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
  3. Δημόσια Παράλληλη στήριξη για όλα τα παιδιά που την έχουν ανάγκη.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΕΣΜΕΥΣΕΩΝ ΤΟΥ ΥΠΠΕΘ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
(Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α)
Πανεπιστημίου 59, 7ος όρ., Τ.Κ. 105 64, Αθήνα,  tel: 6987227384


                                                                                                                                                                                                Αθήνα, 19/3/2016
Αρ. Πρωτ.: 11


Προς:
Υπουργό Παιδείας,
Έρευνας &Θρησκευμάτων,
Κ. Ν. Φίλη

Κοινοποίηση:
      α)Δ/ντη Γραφείου Υπουργού,
 κ. Π. Κατσαρό
β) Δ/ντρια Ειδικής Αγωγής,
κα Θ. Αστέρη




ΘΕΜΑ: ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΚΑΙ ΑΙΤΗΜΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΜΕ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ


«ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΕΣΜΕΥΣΕΩΝ ΤΟΥ ΥΠΠΕΘ»

1) Πέμπτη 25-2-2016:  σύσκεψη της Επιτροπής Υπηρεσιακών Μεταβολών, στο Υπουργείο Παιδείας, στην οποία είχε κληθεί να συμμετέχει η ΠΟΣΕΕΠΕΑ, δια των ορισθέντων εκπροσώπων της, Δ. Αρβανίτη και Χρύσας Αναστασοπούλου. Ο διευθυντής του γραφείου του Υπουργού, κ. Π. Κατσαρός, δεσμεύτηκε ότι πριν την όποια απόφαση για την διαδικασία των διορισμών, ο υπουργός θα καλέσει τις ηγεσίες των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, ενώ μας υποσχέθηκε ότι η ΠΟΣΕΕΠΕΑ θα συμμετέχει στην Επιτροπή που θα επεξεργαστεί το νόμο για την Ειδική Αγωγή.

2) Δευτέρα 8-2-2016: συνάντηση του Δ.Σ. της ΠΟΣΕΕΠΕΑ με το Διευθυντή του Γραφείου του Υπουργού Παιδείας, κ. Π. Κατσαρό και με το Σύμβουλο του Υπουργού επί θεμάτων Ειδικής Αγωγής, κ. Π. Κασσιανό. Στη συνάντηση αυτή παρευρέθηκε και συμμετείχε ο αιρετός του ΚΥΣΕΕΠ Δ. Παπαευθυμίου. Από πλευράς ΠΟΣΕΕΠΕΑ παρόντες ήταν ο πρόεδρος Σ. Καρπενησιώτης, η γ.γ. Ε. Τραγάκη και ο υπεύθυνος τύπου και δημοσίων σχέσεων Κ. Παπαευαγγέλου.

  Από την πλευρά της ΠΟΣΕΕΠΕΑ, τέθηκε το ζήτημα του αποκλεισμού μας από την Επιτροπή για τις Υπηρεσιακές Μεταβολές και εκφράσθηκε η δυσαρέσκειά μας για τη μη συμμετοχή μας στον Εθνικό Διάλογο. Επίσης, τονίστηκε η διεκδίκησή μας για ισότιμη συμμετοχή του ΕΕΠ και ΕΒΠ σε όλες τις Επιτροπές που ασχολούνται με θέματα ΕΑΕ.
Επιπρόσθετα, καταστήσαμε σαφές σε όλους τους τόνους ότι δεν θα δεχθούμε κατάργηση των Υπηρεσιακών μας Συμβουλίων, στα πλαίσια ενός ανασχεδιαμού του Υπουργείου. Από την πλευρά του ο κύριος Κασσιανός μας διαβεβαίωσε ότι δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα.
Παράλληλα, ο κύριος Κασσιανός μας ενημέρωσε ότι προς το τέλος Φλεβάρη θα λειτουργήσει επιτροπή για την επεξεργασία νέου νομοθετικού πλαισίου για την Ειδική Εκπαίδευση, στην οποία θα συμμετέχουν: Πανεπιστημιακοί, εκπαιδευτικοί από διάφορους τύπους δομών ΕΑΕ και εκπρόσωποι φορέων. Υπήρξε η δέσμευση ότι η ΠΟΣΕΕΠΕΑ θα συμμετέχει στην επιτροπή αυτή. Στόχος του Υπουργείου είναι η Επιτροπή να έχει ολοκληρώσει τις εργασίες της μέχρι τέλος Απρίλη για να ακολουθήσει η νομοθέτηση.
3) Δευτέρα 1-2-2016: στο Υπουργείο Παιδείας, συναντήσεις εκπροσώπων της ΠΟΣΕΕΠΕΑ και του ΣΕΕΠΕΑ ΑΤΤΙΚΗΣ με τη Διευθύντρια Ειδικής Αγωγής κυρία Θ. Αστέρη και με το Σύμβουλο του Υπουργού επί θεμάτων Ειδικής Αγωγής, κ. Π. Κασσιανό. Στις συναντήσεις παρευρέθηκε και συμμετείχε και ο αιρετός του ΚΥΣΕΕΠ Δ. Παπαευθυμίου. Από πλευράς ΠΟΣΕΕΠΕΑ παρόντες ήταν ο πρόεδρος Σ. Καρπενησιώτης, η γ.γ. Ε. Τραγάκη και ο υπεύθυνος τύπου και δημοσίων σχέσεων Κ. Παπαευαγγέλου, ενώ από το ΣΕΕΠΕΑ Αττικής παρέστη η πρόεδρος Γ. Μπουλμέτη.
Στη συνάντηση με την κυρία Αστέρη συζητήθηκαν μεταξύ άλλων: η ισότιμη αντιμετώπιση του ΕΕΠ και ΕΒΠ, τόσο διοικητικά-θεσμικά όσο και ουσιαστικά, με την παρουσία εκπροσώπων μας στη Δ/νση Ειδικής Αγωγής, την επιμόρφωση  ΕΕΠ/ΕΒΠ, την ίδρυση γραφείου Ειδικής Εκπαίδευσης στο ΙΕΠ, κλπ.
Στη συνάντηση με τον κύριο Κασσιανό, τέθηκαν και συζητήθηκαν εκ νέου οι προτάσεις τροπολογίας της Ομοσπονδίας για την αποσαφήνιση του ρόλου του ΕΒΠ και τη μετονομασία του σε Ειδικό Βοηθητικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, καθώς και για τη θεσμοθετημένη παρουσία εκπροσώπου ΕΕΠ στη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής.
Εκφράστηκε, ακόμη, η δυσαρέσκειά μας για τον αποκλεισμό της ΠΟΣΕΕΠΕΑ από την Επιτροπή για την Αναμόρφωση του πλαισίου Μεταθέσεων και Διορισμών. Ωστόσο, ο κύριος Κασσιανός δήλωσε αναρμόδιος και μας παρέπεμψε εκ νέου στο Διευθυντή του γραφείου του Υπουργού και προέδρου της Επιτροπής, κ. Π. Κατσαρό.
4) Πέμπτη 21-1-2016: συνάντηση του Προέδρου της ΠΟΣΕΕΠΕΑ, Σ. Καρπενησιώτη και της Γ.Γ. Ε. Τραγάκη με παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας με σκοπό να διαμαρτυρηθούμε για τον αποκλεισμό των εκπροσώπων της Ομοσπονδίας από την «Επιτροπή για την αναμόρφωση του πλαισίου των μεταθέσεων και διορισμών στην εκπαίδευση» που έχει συγκροτηθεί στο ΥΠΠΕΘ. 
Στο διάβημά μας λάβαμε αόριστες απαντήσεις που δεν αποκατέστησαν την εις βάρος μας άνιση συμπεριφορά.
Παράλληλα. καταθέσαμε αίτημα άμεσης συνάντησης με τον Υπουργό Παιδείας κ. Ν. Φίλη για να τον ενημερώσουμε για το ζήτημα αυτό και του εκθέσουμε τις θέσεις μας, συνάντηση που δεν έχει οριστεί μέχρι σήμερα.

5) Τρίτη 19-1-2016: ανάρτηση με τίτλο: «Η ΣΥΝΤΕΧΝΙΑΚΗ ΛΟΓΙΚΗ ΚΑΛΑ ΚΡΑΤΕΙ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ», όπου αναφέρονται τα ακόλουθα:
«Με αφορμή τη σημερινή σύγκλιση της «Επιτροπής για την αναμόρφωση του πλαισίου των μεταθέσεων και διορισμών στην εκπαίδευση» στο ΥΠΠΕΘ, η ΠΟΣΕΕΠΕΑ εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά της για τη συστηματική απόπειρα αποκλεισμού των εκπροσώπων της από την εν λόγω επιτροπή, με διάφορα προσχήματα και υπεκφυγές.
Συγκεκριμένα, τα γεγονότα έχουν ως εξής:
Κατά τη συγκρότηση της επιτροπής αυτής, δεν συμπεριλήφθηκαν στη σύσταση εκπρόσωποι του ΕΕΠ και ΕΒΠ και μόνο μετά από διαμαρτυρία των αιρετών του ΚΥΣΕΕΠ Β. Βούγια και Δ. Παπαευθυμίου, έγινε δεκτό το αίτημα συμμετοχής μας από τον πρόεδρο της Επιτροπής κ. Κατσαρό. Κατόπιν τούτου, η ΠΟΣΕΕΠΕΑ όρισε ως εκπροσώπους της τους δυο αιρετούς του ΚΥΣΕΕΠ και τον αιρετό του ΠΥΣΕΕΠ Αττικής, Δ. Αρβανίτη, ως αναπληρωματικό μέλος.
 Ακολούθως, την περασμένη Τετάρτη 13-1-2016 και ώρα 11.00 πμ, είχε προγραμματιστεί συνάντηση της επιτροπής στο ΥΠΠΕΘ, η οποία είχε προαποφασιστεί από τα μέλη της επιτροπής.
Οι δύο αιρετοί εκπρόσωποι της ΠΟΣΕΕΠΕΑ, Βασίλης Βούγιας και Δημήτρης Παπαευθυμίου έχοντας μαζί τους τις διαμορφωμένες προτάσεις της Ομοσπονδίας,  προσήλθαν στο ΥΠΠΕΘ, προκειμένου να συμμετέχουν στις εργασίες της επιτροπής.
Με έκπληξη διαπίστωσαν ότι η επιτροπή είχε ακυρωθεί και μεταφερθεί σε άλλη ημερομηνία, χωρίς οι υπεύθυνοι της επιτροπής να τους ενημερώσουν, τόσο για τους λόγους της ακύρωσης, όσο και για το χρόνο της νέας ημερομηνίας.
Το γεγονός αυτό, αφενός προκάλεσε σοβαρό πρόβλημα στη μετακίνηση των αιρετών και στις υποχρεώσεις τους (ο Β. Βούγιας προσήλθε για το λόγο αυτό από την Λαμία), αφετέρου δημιούργησε έναν προβληματισμό για το αν η μη ενημέρωσή τους κρύβει προχειρότητα ή σκοπιμότητα.
Ο υπεύθυνος της επιτροπής βεβαίως ζήτησε συγνώμη για το όλο θέμα, αλλά από την πλευρά των εκπροσώπων μας επισημάνθηκε το γεγονός ότι αντιμετωπίζεται η συμμετοχή μας στην επιτροπή ως άτυπη, αφού δεν έχει γίνει ανασυγκρότηση της επιτροπής για την επίσημη συμμετοχή μας.
Πάντως, προχειρότητα δεικνύει και το γεγονός ότι, ενώ στην πρώτη συνάντηση της επιτροπής συμφωνήθηκε να σταλεί η εισήγηση του κ. Κατσαρού, προέδρου της επιτροπής, σε όλα τα μέλη, ώστε να υπάρχει μία βάση επεξεργασίας των θεμάτων της επιτροπής, αυτό ποτέ δεν έγινε, ή τουλάχιστον οι εκπρόσωποι της ΠΟΣΕΕΠΕΑ, ποτέ δεν πήραν στα χέρια τους.
Κατόπιν τούτου, ο Πρόεδρος της ΠΟΣΕΕΠΕΑ Σ. Καρπενησιώτης, μετέβη στο ΥΠΠΕΘ και απευθύνθηκε στον αντιπρόεδρο της επιτροπής κ. Πολίτη, επισημαίνοντάς του το αίτημα της Ομοσπονδίας για ισότιμη συμμετοχή.
Η τελευταία πράξη της άνισης και άδικης μεταχείρισης εκτυλίχθηκε σήμερα, Τρίτη 19-1-2016, ημερομηνία για την οποία είχε αναβληθεί η σύγκλιση της Επιτροπής, χωρίς, όμως, οι εκπρόσωποί μας να προσκληθούν ποτέ επισήμως. Σε διάβημα του αιρετού Δ. Παπαευθυμίου προς τη γραμματέα της επιτροπής, έλαβε την απάντηση ότι η ίδια εκτελεί εντολές ως προς τις προσκλήσεις που θα απευθύνει και ότι δεν αποτελούμε μέλη της επιτροπής. Γεγονός που ερμηνεύεται ότι δεν έλαβε ποτέ οδηγία να καλέσει τους εκπροσώπους της Ομοσπονδίας.
Στη συνέχεια, έγινε προσπάθεια διευθέτησης του θέματος με τον πρόεδρο της επιτροπής κ. Κατσαρό, η οποία απέβη άκαρπη αφού δεν ήταν στο γραφείο του και η διαμαρτυρία προς τους κ.κ. Πολίτη και Κασσιανό είχε ως αποτέλεσμα  να δηλώσουν αναρμόδιοι και την εκ νέου παραπομπή του θέματος στον κ. Κατσαρό.
Κατόπιν των τελευταίων εξελίξεων, έχουμε πειστεί ότι οι αρμόδιοι παράγοντες του ΥΠΠΕΘ που είναι υπεύθυνοι για την επιτροπή, έχουν επιλεκτική λογική και αντιμετωπίζουν έναν ολόκληρο επιστημονικό κλάδο με μεροληψία και προκατάληψη, συμπεριφορές που σε καμιά περίπτωση δεν συνάδουν με το δημοκρατικό και αντιαυταρχικό πνεύμα ούτε την ευαισθησία για την Ειδική Εκπαίδευση, που εξαγγέλλεται σε όλους τους τόνους από το Υπουργείο Παιδείας και τον ίδιο τον Υπουργό».
7) Τρίτη 29-9-2015: συνάντηση της ΠΟΣΕΕΠΕΑ και του ΣΕΕΠΕΑ Αττικής  με το νέο Υπουργό, κ.  Ν. Φίλη. Η ΠΟΣΕΕΠΕΑ υπενθύμισε την πάγια διεκδίκησή της για στελέχωση των ΣΜΕΑΕ, ΚΕΔΔΥ και ΕΔΕΑΥ με μόνιμο προσωπικό και ζήτησε συνεχή και στενή συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου για τα θέματα της ΕΑΕ. Παράλληλα αναφερθήκαμε στο επικείμενο πολυνομοσχέδιο και στις βασικές μας θέσεις σχετικά με τη συμπεριληπτική εκπαίδευση και το ενιαίο σχολείο, καθώς και την αξία της πρώιμης παρέμβασης. 

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

κατόπιν τούτων γίνεται αντιληπτό ότι οι δεσμεύσεις που έχουμε λάβει δεν έχουν υλοποιηθεί, ενώ διαφαίνεται μια προσπάθεια αποκλεισμού των εκπροσώπων του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού από τον Εθνικό και Κοινωνικό  Διάλογο για την Παιδεία. Αναρωτιόμαστε, λοιπόν, αν ο διάλογος αυτός είναι ουσιαστικός ή προσχηματικός.
Θεωρούμε ότι η πρωτοβουλία της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής με την αποστολή Ερωτηματολογίου στις ΣΜΕΑΕ Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αποτελεί μέρος της λύσης και κινείται σε θετική κατεύθυνση, αλλά μόνο αν υπάρξει επεξεργασία των απαντήσεων σε συνεργασία με τους φορείς. Σαφώς χρειάζεται η γνώμη της βάσης, αλλά αν αυτή λαμβάνεται μόνο από ένα ερωτηματολόγιο και δεν συζητείται με τους εκλεγμένους εκπροσώπους της, ενισχύεται η άποψη ότι ο διάλογος είναι προσχηματικός. Επειδή διάλογος δεν γίνεται με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών.

Κύρις Υπουργέ,


καθώς, οι υποσχέσεις που λαμβάνουμε από τους υπεύθυνους παράγοντες του Υπουργείου αναιρούνται από τις εξελίξεις, ζητάμε μια συνάντηση με εσάς τον ίδιο, για να σας εκθέσουμε τις θέσεις μας και να διεκδικήσουμε την ισότιμη συμμετοχή μας στο σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής.


ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΑΙΡΕΤΟΥ ΤΟΥ ΚΥΣΕΕΠ Δ. ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ

ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΣΕ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ Η ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ;
                           
Του Δημήτρη Παπαευθυμίου
Μέσα από την πολύχρονη πορεία μου στην ειδική εκπαίδευση, τόσο από την θέση του Ψυχολόγου σε δομές της ειδικής αγωγής, του στελέχους της εκπαίδευσης αλλά και για πολλές διετίες αιρετού στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο (ΚΥΣΕΕΠ), πιστεύω ότι πλέον μπορώ να βγάζω ασφαλή συμπεράσματα για τους σκοπούς και στόχους που η εκάστοτε πολιτική ηγεσία βάζει ως προτεραιότητα στην εκπαιδευτική της πολιτική.
Όλοι μα όλοι, ευαγγελίζονται την αναμόρφωση και οργάνωση της εκπαίδευσης, δίνοντας πάντα (ως προς τα λόγια) έμφαση στην Ειδική Αγωγή και εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Είναι σαν να καταθέτουν τα διαπιστευτήρια της ανθρωπιάς και ευαισθησίας στο διαφορετικό. Το ονομάζουν κοινωνική ευαισθησία.
Κατά περιόδους, προωθήθηκαν νομοθετήματα όπως ο ν. 1566/85, ο ν. 2817/2000, ο ν. 3699/08 κ.α., που πράγματι, σε μεγάλο βαθμό δημιουργούσαν το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο, που ήταν ικανό να παρέχει εκπαίδευση αλλά και υποστήριξη στους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δημιουργούσαν νέες εκπαιδευτικές δομές όπως τα ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής, τα ΕΕΕΕΚ, τα ΚΕΔΔΥ τα Τμήματα Ένταξης, δομές  όμως που είχαν κι εκείνες  ανάγκη  να υποστηριχθούν.
Ο ν. 2817/2000, στην διαμόρφωση του οποίου συμμετείχα ως μέλος της επιστημονικής επιτροπής, θεωρήθηκε και ήταν πράγματι καινοτόμος.
Έβαζε τις βάσεις για την διεπιστημονική προσέγγιση της ειδικής αγωγής και έδινε την δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς και στο ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό να αξιολογούν  τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών διεπιστημονικά, να χρησιμοποιούν ως μέθοδο εκπαίδευσης την ολιστική μέθοδο και μετέτρεπε  την εκπαίδευση από δασκαλοκεντρική σε μαθητοκεντρική (χωρίς όμως στην πράξη να το καταφέρει). Ταυτόχρονα δημιουργούσε υποστηρικτικές δομές προς τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, αλλά και τους γονείς.
Ανέδειξε την αναγκαιότητα της επιμόρφωσης του προσωπικού των εκπαιδευτικών μονάδων και συνέβαλε στην αντίληψη της ανάπτυξης εξειδικευμένων προγραμμάτων για το σκοπό αυτό.
Η εφαρμογή του νόμου αυτού συνέτεινε στην διαμόρφωση των κανονισμών λειτουργίας και στο  καθηκοντολόγιο όλου του προσωπικού των εκπαιδευτικών δομών.
Βεβαίως κανένας νόμος που έχει ως αναφορά τους ευαίσθητους χώρους της ειδικής εκπαίδευσης  και την πολυπλοκότητα των ειδικών αναγκών των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν μπορεί να είναι επαρκής.
Πολλές φορές η εφαρμογή των νομοθετημάτων γίνεται δύσκολη και απαιτούνται καινούργιες αλλαγές και προσαρμογές.
Αυτό προϋποθέτει μελέτες, έρευνες και επιστημονικές αναλύσεις για να ξέρει η πολιτεία τι πήγε ή όχι καλά, τι πρέπει να βελτιωθεί και τι πρέπει να αλλάξει.
Στην Ελλάδα της προχειρότητας, τίποτε από τα παραπάνω δεν κρίνεται απαραίτητο και αναγκαίο.
Αρκεί η αντίληψη και προσωπική άποψη κάποιων στελεχών της εκπαίδευσης με πολιτικό πρόσημο,  που δυστυχώς έχουν την ικανότητα να πείθουν τους αδαείς  με τα θέματα της εκπαίδευσης πολιτικούς προϊσταμένους, για να γίνουν τα αναγκαία γι΄ αυτούς ξηλώματα και μπαλώματα του εκπαιδευτικού ιστού, εξυπηρετώντας τις περισσότερες φορές προσωπικά και μικροσυντεχνιακά  συμφέροντα.
Σε μια πορεία 16 χρόνων από την ψήφιση του ν. 2817, η εκπαιδευτική πολιτική ασκείται δυστυχώς από τα ίδια  στελέχη και τις ίδιες  απαξιωτικές  αντιλήψεις για τον ρόλο και την προσφορά του σημαντικού για την εκπαίδευση και υποστήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες προσωπικού,  που είναι το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό των ΣΜΕΑΕ και των ΚΕΔΔΥ.
Ταυτόχρονα, οι μνημονιακές πολιτικές οδήγησαν στην συρρίκνωση και εξαθλίωση του προσωπικού των δομών της εκπαίδευσης στο σύνολό τους.
Οι συγκεκριμένες αντιλήψεις οδήγησαν την ειδική εκπαίδευση σε σημείο  να μην μπορεί να αυτοπροσδιοριστεί,  να μην  μπορεί  να ορίσει τους σκοπούς  και στόχους της και να  έχει αφεθεί στο φιλότιμο και την ευσυνειδησία του προσωπικού που την στελεχώνει.
Η ειδική αγωγή, σωστότερα ειδική εκπαίδευση, οργανώνεται ως ανεξάρτητο  κομμάτι της εκπαίδευσης, αλλά στην ουσία ακολουθεί την κλασσική οργάνωση της γενικής , με αντίστοιχες δομές και στις περισσότερες των δομών με αντίστοιχα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα.
Η ειδική επαγγελματική εκπαίδευση αγωνίζεται να αποσαφηνίσει τους τίτλους των δομών, δηλαδή αν θα ονομάζονται ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια  ή ΤΕΕ Α΄Βαθμίδας, επαγγελματικά λύκεια ή ΤΕΕ Β΄ βαθμίδας, παρόλο που ο ν. 3699/08 το έχει αποσαφηνίσει.
Το ότι δεν υπάρχουν αναλυτικά  προγράμματα για τους τύπους των σχολείων αυτών ουδόλως ενδιαφέρει, το ότι άλλα σχολεία λειτουργούν στο όρια του αυθαίρετου ως ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια με πρωτοβουλίες κάποιων διευθυντών και άλλα ως ΤΕΕ, ακολουθώντας τις εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας  που καταστρατηγούν τον νόμο που ορίζει την μετατροπή τους, κανείς δεν νοιάζεται .
Το ποιοί μαθητές εντάσσονται στις εκπαιδευτικές αυτές δομές, τι εκπαιδευτικά προγράμματα εφαρμόζονται και το αν οι δομές αυτές καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών, μάλλον είναι δευτερεύον για το ΥΠΠΕΘ.
Η αγωνία των γονέων για το αύριο των παιδιών τους, ελάχιστα συγκινεί.
Το ΙΕΠ έχει πράγματι ετοιμάσει αρκετό εκπαιδευτικό υλικό για πολλές κατηγορίες πάθησης, το οποίο δυστυχώς δεν αξιοποιείται από τους εκπαιδευτικούς, αφού δεν έχει προβλεφθεί εκπαίδευση, επιμόρφωση ή έστω ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τον τρόπο χρήσης του εν λόγω υλικού.
Αλλά πως θα μπορούσαν τα πράγματα να λειτουργήσουν αλλιώς όταν το ΙΕΠ, κατεξοχήν επιστημονικός φορέας, δεν διαθέτει οργανωμένο τμήμα ή έστω γραφείο ειδικής εκπαίδευσης, που να αναλάβει επίσημα την μελέτη και προώθηση προτάσεων για την οργάνωση, λειτουργία και κάθε άλλο θέμα που αφορά την ειδική εκπαίδευση;
Πως μπορεί αποτελεσματικά να αντιμετωπιστούν τα θέματα της ειδικής εκπαίδευσης, η οργάνωση και λειτουργία των εκπαιδευτικών δομών, η επιστημονική στήριξη του εκπαιδευτικού και του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού κ.λ.π,  όταν αυτά αντιμετωπίζονται σε επίπεδο ΙΕΠ ευκαιριακά, από τους ελάχιστους συμβούλους που έχουν  σχέση  με την ειδική εκπαίδευση και μόνον έναν από  τους κλάδους του ΕΕΠ;
Άραγε αυτή η ελλειμματική κατάσταση που επικρατεί στο ΙΕΠ είναι  ηθελημένη και εξυπηρετεί σκοπούς κάποιων ή είναι αδυναμία να οργανωθεί και στελεχωθεί με το κατάλληλο προσωπικό;
Από την πλευρά της η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΕΘ, συχνά  προβαίνει σε ανακοινώσεις  για την προτεραιότητα που δίνεται στην ειδική εκπαίδευση, για τον ουσιαστικό διάλογο που αναπτύσσεται ( από ποιους άραγε) , ώστε με ασφαλή βήματα να γίνουν οι βελτιωτικές ενέργειες που θα αναδείξουν την ειδική εκπαίδευση, ως αναπόσπαστο μέρος της εκπαίδευσης.
Και βεβαίως οι βαρύγδουπες λέξεις όπως, συμπερίληψη, συνεκπαίδευση,  ενσωμάτωση, ένα σχολείο για όλους κ.λ.π, προκαλούν τον εντυπωσιασμό των αδαών, όμως επί  τέλους πρέπει να γίνει κατανοητό από την πολιτική ηγεσία ότι η ειδική εκπαίδευση, κυρίως βρίσκεται μέσα στην γενική εκπαίδευση.
Τα ειδικά σχολεία σήμερα κατακλύζονται από μαθητές  με μεγάλες μαθησιακές δυσκολίες και πολυαναπηρίες, που συνήθως έχουν ανάγκη το πλαίσιο στο οποίο βρίσκονται και το εξατομικευμένο γι΄ αυτούς εκπαιδευτικό πρόγραμμα, συμπεριλαμβανομένων και των υποστηρικτικών υπηρεσιών του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού.
Δεν έχω την διάθεση να μειώσω την αξία της ενταξιακής πολιτικής που το ΥΠΠΕΘ θα πρέπει να ακολουθήσει, αλλά οφείλει  στην παρούσα φάση να ασχοληθεί σοβαρά με τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που βρίσκονται μέσα στο γενικό σχολείο.
Πρέπει να δημιουργήσει υποστηρικτικές δομές μέσα στο γενικό σχολείο (ΕΔΕΑΥ, ΤΕ, Βοηθούς εκπαιδευτικών κ.λπ), που θα μπορέσουν να υποστηρίξουν τόσο τους μαθητές, όσο και τους εκπαιδευτικούς στο δύσκολο έργο της εκπαίδευσης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και που θα συμβάλλουν στην  διαμόρφωσης του κατάλληλου γι΄ αυτούς εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
Οι δομές αυτές  θα πρέπει να στηρίζονται  σε εξειδικευμένο προσωπικό, εκπαιδευτικούς και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, καθώς  και σε σύγχρονο  εποπτικό και εκπαιδευτικό υλικό.
Παράλληλα, θα πρέπει μέσα από διαδικασίες αξιολόγησης, εκπαίδευσης και επιμόρφωσης  του συνόλου των εκπαιδευτικών σε θέματα εκπαίδευσης, συνεκπαίδευσης και συναντίληψης,  να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις και οι  συνθήκες, μέσα από τις οποίες,  μαθητές των ειδικών σχολείων, θα μπορέσουν να ενταχθούν σε προγράμματα συνεκπαίδευσης ή και ένταξης στο γενικό σχολείο.
Καμία όμως προσπάθεια δεν θα τύχει ουσιαστικής αποτελεσματικότητας, εάν δεν εξασφαλιστεί με μόνιμο διορισμό, το αναγκαίο και κατάλληλο προσωπικό, εκπαιδευτικό, ειδικό εκπαιδευτικό και ειδικό βοηθητικό, που με την κατάλληλη επιμόρφωση, θα αναλάβει το πολυσήμαντο αυτό έργο. Δεν αρκούν τα λόγια, είναι καιρός για γρήγορο βηματισμό.

ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Δ/ΝΤΗΣ ΤΟΥ ΕΕΕΕΚ ΚΩΦΩΝ ΚΑΙ ΒΑΡΗΚΟΩΝ ΑΘΗΝΑΣ

ΑΙΡΕΤΟΣ ΣΤΟ ΚΥΣΕΕΠ

Δευτέρα 14 Μαρτίου 2016

ΤΟ ΝΕΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΣΕΕΠΕΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

  Λάβαμε και δημοσιεύουμε τη σύσταση του νέου Δ.Σ. του ΣΕΕΠΕΑ Θεσσαλίας, που προέκυψε από τις πρόσφατες αρχαιρεσίες  του Συλλόγου.
  Από την πλευρά μας, θα θέλαμε να συγχαρούμε τους συναδέλφους για την εκλογή και ανάληψη των καθηκόντων τους και να ευχηθούμε καλή δύναμη στο έργο τους.
  Θέλουμε να διαβεβαιώσουμε ότι η ΠΟΣΕΕΠΕΑ θα σταθεί στο πλευρό τους και θα είναι αρωγός στο έργο αυτό.

"Αγαπητοί συνάδελφοι,

θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι σήμερα 9/3/2016 έγινε η νέα σύσταση του Δ.Σ και η νέα κατανομή αρμοδιοτήτων του ΣΕΕΠΕΑΘ η οποία έχει ως εξής :

  1.  Πρόεδρος:                 Ζέρβα Γεωργία                       6938853816    g.zerva7@hotmail.com
  2. Αντιπρόεδρος:           Ράπτη Αποστολία (Λία)          6972770889    aprapti@sch.gr
  3. Γενικός Γραμματέας: Αναστασοπούλου Γεωργία    6942704631    ebpgoa@gmail.com
  4. Ειδικός Γραμματέας: Κατσάρας Λάμπρος               6987262777    lam.katsaras@yahoo.gr
  5. Ταμίας:                        Τέλιου Μαρία                            6977861957    mteliou@hotmail.co


και τέλος να σας ευχαριστήσουμε που μας εμπιστευθήκατε με την ψήφο σας.

Με εκτίμηση

Δ.Σ"

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΟΥ ΠΑΜΕ ΣΤΗΝ ΠΟΣΕΕΠΕΑ


Το ΔΣ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (ΠΟΣΕΕΠΕΑ), συνεδρίασε τη Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου και ένα από τα θέματα ήταν η συμμετοχή της Ομοσπονδίας μας στον «κοινωνικό διάλογο» με το Υπουργείο Παιδείας για την εκπαίδευση και συγκεκριμένα την Ειδική Αγωγή.
Οι εκπρόσωποι του ΠΑΜΕ στο ΔΣ, Λασιόπουλος Αθανάσιος Αντιπρόεδρος του ΔΣ και Μαρία Τέλιου μέλος της Ομοσπονδίας, διαφώνησαν και καταψήφισαν την πρόταση της πλειοψηφίας του ΔΣ για συμμετοχή στον κοινωνικό διάλογο με το Υπουργείο Παιδείας για τους παρακάτω λόγους:
Η κυβέρνηση μιλώντας για το «διάλογο» ξεκαθάρισε ότι «οι όποιες αλλαγές θα κινούνται μέσα στους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν καθοριστεί και που έχουν επιβληθεί από την ίδια την οικονομική κρίση» ενώ «οι αρχές, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, θα επικυρώσουν, έως τον Απρίλη του 2016, την αξιολόγηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που εκπόνησε ο ΟΟΣΑ το 2011» και «η επανεξέταση θα προτείνει συστάσεις σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ».
Η κυβέρνηση ξεκινάει διάλογο με δεδομένο ότι από την πλευρά της θα συνεχιστούν οι αντιδραστικές αλλαγές στην Παιδεία. Στον ίδιο δρόμο που ακολούθησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ συνεχίζει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ, στο δρόμο των επιταγών της ΕΕ του ΟΟΣΑ, των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων που θέλουν την Παιδεία «κομμένη και ραμμένη στα μέτρα τους»
Άρα ο στόχος του διαλόγου είναι να υπάρξει από την πλευρά των εργαζομένων:
-Αποδοχή και συναίνεση στην υλοποίηση των δεσμεύσεων του 3ου μνημονίου
-Αποδοχή και συναίνεση στις προτάσεις του ΟΟΣΑ για την Εκπαίδευση
-Αποδοχή και συναίνεση στην επιτάχυνση της διαδικασίας αξιολόγησης της εκπαίδευσης με κριτήρια την πιο στενή σύνδεση της με τις ανάγκες της κερδοφορίας των μονοπωλίων, σύμφωνα με τις εκθέσεις του ΟΟΣΑ
Μέσα από το διάλογο η κυβέρνηση προσπαθεί να κρύψει τα τραγικά αδιέξοδα που αντιμετωπίζουν οι λαϊκές οικογένειες και τα παιδιά τους και που επικρατούν σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης.
Κανένας κοινωνικός διάλογος με το Υπουργείο Παιδείας που ακολουθεί την κυβερνητική πολιτική όλων των μέχρι τώρα κυβερνήσεων δεν θα λύσει τα προβλήματα στην Ειδική Αγωγή.
- 150.000 παιδιά βρίσκονται εκτός της εκπαίδευσης της Ειδικής Αγωγής
- Όλα τα άτομα με ειδικές ανάγκες που είναι στην Ειδική Εκπαίδευση παραμένουν έως 22 ετών. Το μεγάλο πρόβλημα των γονιών είναι τι θα γίνει μετά, τι θα απογίνουν τα παιδιά τους;
Η κυβέρνηση έως τώρα δεν έχει διαψεύσει την πρόθεσή της για ένα ειδικό σχολείο σε κάθε διεύθυνση, με την παράλληλη στήριξη να μετατρέπεται σε περιοδική συνάντηση του εκπαιδευτικού με 2,3,4, και 5 παιδιά που χρήζουν βοήθειας. Άλλωστε, η κατάργηση με τροπολογία των Τμημάτων Ένταξης είναι ενδεικτική των προθέσεων της κυβέρνησης για αναβάθμιση της «ενταξιακής» πολιτικής.
Δεν συναινούμε! Οργανώνουμε τον αγώνα μας, χωρίς να μειώνουμε τις απαιτήσεις μας, μπροστά στην κατάθεση του νομοσχεδίου – λαιμητόμου της κοινωνικής ασφάλισης. Δίνουμε πετυχημένα τη μάχη της 48ωρης απεργίας.
Οργανώνουμε την αλληλεγγύη μας απέναντι στους πρόσφυγες με πρώτη απαίτηση να σταματήσουν οι ιμπεριαλιστικοί πόλεμοι που γεννούν τη φτώχια, την εξαθλίωση, την προσφυγιά.
Εδώ και τώρα απαιτούμε:
-         Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό για να καλυφτούν οι ανάγκες στην ειδική αγωγή
-         Μόνιμοι διορισμοί, με πλήρη δικαιώματα για το σύνολο των εργαζομένων στην ειδική αγωγή (ΕΕΠ, ΕΒΠ)
-         Κάθε παιδί με ειδικές ανάγκες να πηγαίνει στο κατάλληλο γι’ αυτό σχολείο. Κανένα παιδί εκτός εκπαίδευσης.

11/3/2016

Οι εκλεγμένοι με το ΠΑΜΕ στο ΔΣ της ΠΟΣΕΕΠΕΑ