Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου 2011

Ερώτηση στη Βουλή για την άνιση μεταχείριση του Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π στην Εκπαίδευση απο την Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κ.Κ.Ε

Κοινοβουλευτική Ομάδα Κ.Κ.Ε
Λεωφ. Ηρακλείου 145, 14231 ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ,
τηλ.: 2102592213, 2102592105, 2102592258, fax: 2102592155
e-mail: ko@vouli.kke.gr, http://www.kke.gr
Γραφεία Βουλής: 2103708168, 2103708169, fax: 2103707410

ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την Υπουργό Παιδείας, Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

Θέμα: Προβλήματα ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στην Ειδική Αγωγή.

Πολλά και οξυμμένα είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στην Ειδική Αγωγή. Εντάσσεται αυτή η κατάσταση στη συνολικότερη εικόνα της Ειδικής Αγωγής. Έτσι, τα ειδικά σχολεία είναι σχεδόν ανύπαρκτα, τα τμήματα ένταξης ή τα ειδικά εργαστήρια έχουν ανεπαρκέστατες υποδομές και είναι χωρίς προσωπικό. Η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών με αναπηρίες βρίσκονται στα σπίτια τους ή αφημένα σε κάποιες τάξεις των κοινών σχολείων, όπου, εξαιτίας της έλλειψης ειδικής μέριμνας σε επίπεδο εκπαίδευσης και αγωγής, καταδικάζονται σε περιθωριοποίηση και παραμένουν για όλη τους τη ζωή σε απόλυτη εξάρτηση από το οικογενειακό τους περιβάλλον.
Πέρα από τα ψευτο-ανθρωπιστικά και φιλάνθρωπα κηρύγματα, η απαξίωση και αθλιότητα στους χώρους της πρόνοιας και της ειδικής αγωγής αποκαλύπτουν και στον πιο δύσπιστο το πραγματικό πρόσωπο της κοινωνίας μας, μιας κοινωνίας που απορρίπτει σαν ανεπιθύμητους όσους κρίνει «μη αποδοτικούς», όσους δηλαδή δεν μπορούν να συνεισφέρουν τα μέγιστα στο σύστημα της οικονομικής εκμετάλλευσης.
Η κατάσταση στα ΚΕΔΥ δεν είναι διαφορετική. Τα προβλήματα υποστελέχωσης -με βάση ακόμα και τις λειψές οργανικές θέσεις που υπάρχουν και που σαφώς δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες- είναι πολλά.
Λείπουν: Ψυχολόγοι 60, Κοινωνικοί Λειτουργοί 67, Εργοθεραπευτές 65, Λογοθεραπευτές 58, Φυσικοθεραπευτές 27, Σχολικοί Νοσηλευτές 22, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό 106, σύνολο 405 οργανικά κενά.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εν λόγω εργαζόμενοι είναι τα εξής:
• Οι Αναπληρωτές Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π, παρ΄ όλο που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες της εκπαίδευσης, δεν έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους αναπληρωτές Εκπαιδευτικούς, όσον αφορά στη διαδικασία μονιμοποίησης και μοριοδότησή τους σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ.
• Το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (Ε.Β.Π) δεν αντιμετωπίζεται ισότιμα (υπηρεσιακά, μισθολογικά), σε σχέση με τους υπόλοιπους Εκπαιδευτικούς ΔΕ.
Δεν έχει προβλεφθεί η δυνατότητα συμμετοχής του Ε.Ε.Π σε προγράμματα Εισαγωγικής Επιμόρφωσης, Δια Βίου Επιμόρφωσης, Επιμόρφωσης ΤΠΕ, δυνατότητα την οποία έχουν οι υπόλοιποι Εκπαιδευτικοί.
• Το Ε.Ε.Π. δεν έχει Παιδαγωγική και Επιστημονική Καθοδήγηση, αφού ακόμη δεν έχουν συσταθεί θέσεις Συμβούλων Ειδικοτήτων όπως προβλέπει ο ν. 3699/08 και ούτε έχει στελεχωθεί το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με τις αντίστοιχες ειδικότητες.
Για να λυθούν τα συνολικότερα προβλήματα της ειδικής αγωγής χρειάζεται ανάμεσα στα άλλα:
• Καθιέρωση της ειδικής αγωγής ως υποχρεωτικής και αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν από την ηλικία των 3 χρόνων, με λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων, ώστε οι οικογένειες των Αμεα και των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες να μη χρειάζεται να καταβάλουν ούτε € για τη διάγνωση, αξιολόγηση, συμβουλευτική και αντιμετώπιση των προβλημάτων των παιδιών τους. Κατάργηση των κάθε είδους ιδιωτικών μονάδων ειδικής αγωγής, περίθαλψης και διαμονής και μετατροπή τους σε Δημόσιες, παύση της όποιας απόπειρας ιδιωτικοποίησης των υπαρχόντων κρατικών δομών. Κατάργηση των «αστικών εταιρειών» που φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια με κοινοτική χρηματοδότηση στο χώρο της Επαγγελματικής Κατάρτισης και της Ειδικής Αγωγής λειτουργώντας με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και υποκαθιστώντας με φτηνές και υποβαθμισμένες υπηρεσίες τις πραγματικές ανάγκες για δημόσια και υψηλής στάθμης ειδική αγωγή και επαγγελματική εκπαίδευση.
• Καταγραφή των ΑμΕΑ και των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, την οργάνωση κεντρικού κρατικού φορέα μελέτης-έρευνας των αναγκών, των ειδικών προβλημάτων, των μεθόδων και των μέσων αντιμετώπισης των διαφόρων ομάδων ΑμΕΑ και παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
• Θεσμοθέτηση Κέντρων έγκυρης διεπιστημονικής διάγνωσης-αξιολόγησης, πρόληψης και έγκαιρης παρέμβασης από τη βρεφική ηλικία και συμβουλευτικής υποστήριξης σε κάθε Δήμο, δημοτικό διαμέρισμα και Κοινότητα. Τα Κέντρα αυτά θα πρέπει να στελεχωθούν με τον απαιτούμενο αριθμό σχολικών ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, σχολιάτρων και γιατρών όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων καθώς και ειδικευμένο εκπαιδευτικό και άλλο βοηθητικό προσωπικό, με σταθερή σχέση εργασίας και πλήρη μισθολογικά και εργασιακά δικαιώματα. Να έχουν στενή συνεργασία με τα σχολεία, τα Κέντρα Υγείας και τα Νοσοκομεία ώστε να εξασφαλίζονται οι όροι πρόληψης και αποτελεσματικότερης αντιμετώπισης των προβλημάτων. Να οργανώνουν ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα (τάξεις ένταξης) για τις διάφορες κατηγορίες παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο επίπεδο του Δήμου. Να παρέχουν ταυτόχρονα και συμβουλευτική υποστήριξη στους εκπαιδευτικούς των κοινών σχολείων, στους γονείς, καθώς και κοινωνική, ψυχολογική, ιατρική κ.ά., υποστήριξη σε όλα τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
• Άμεση εξασφάλιση του αναγκαίου ειδικευμένου εκπαιδευτικού προσωπικού με την ίδρυση νέων τμημάτων Ειδικής Αγωγής και ένταξη των υπαρχόντων στο πλαίσιο Ενιαίων Παιδαγωγικών Σχολών που πρέπει να δημιουργηθούν στα ΑΕΙ για την ενιαία και ολοκληρωμένη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών μέσα από τμήματα διαφόρων ειδικοτήτων. Θεσμοθέτηση της περιοδικής επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης του διδακτικού-επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού σε θέματα Ειδικής Αγωγής, σε πανεπιστημιακό επίπεδο.


Με βάση τα παραπάνω ερωτάται η κ. Υπουργός,
-Αν προτίθεται να μονιμοποιήσει άμεσα όλους τους συμβασιούχους στην Ειδική Αγωγή και να προχωρήσει άμεσα σε μόνιμους διορισμούς ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού.
-Αν προτίθεται να προωθήσει άμεσα όλες τις αναγκαίες ρυθμίσεις οι οποίες θα άρουν τις υπάρχουσες ανισότητες και αντινομίες και θα εγκαθιδρύσουν και θα διασφαλίσουν την ισότιμη μεταχείριση του Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. μέσα στην Εκπαιδευτική Κοινότητα, καθώς και την ουσιαστική αξιοποίησή του.

Οι βουλευτές

Θανάσης Παφίλης
Σπύρος Χαλβατζής
Γιάννης Ζιώγας
Κώστας Καζάκος

Νίκος Παπακωνσταντίνου

Ερώτηση στη Βουλή για την άνιση μεταχείριση του Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π στην Εκπαίδευση, απο τον Τομεάρχη Παιδείας της Νέας Δημοκρατίας κο Άρη Σπηλιωτόπουλο

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Σπηλιωτόπουλος Άρης
Βουλευτής Β Αθηνών - Νέα Δημοκρατία


Αθήνα, 9 Φεβρουαρίου 2011

Ερώτηση

Προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κα Άννα Διαμαντοπουλου

Θέμα : «Άνιση μεταχείριση του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στην Εκπαίδευση»

Κυρία Υπουργέ,

Όπως σας είναι γνωστό το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (Ε.Ε.Π.) υπάγεται στη Δ/νση Ειδικής Αγωγής του ΥΠΔΒΜΘ από το 1987 (ν. 1566/85) και ασκεί το εκπαιδευτικό του λειτούργημα στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ), της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ).
Επίσης, όπως γνωρίζετε οι κλάδοι που το αποτελούν είναι: ΠΕ23-Ψυχολόγων, ΠΕ30-Κοινωνικών Λειτουργών, ΠΕ21 & ΠΕ26-Λογοθεραπευτών, ΠΕ29-Εργοθεραπευτών, ΠΕ28-Φυσικοθεραπευτών, ΠΕ25-Σχολικών Νοσηλευτών, ΠΕ24-Παιδοψυχιάτρων, ΠΕ35-Παιδονευρολόγων, ΠΕ22-Επαγγελματικών Συμβούλων, ΠΕ31-Ειδικών στη Νοηματική Γλώσσα, Ειδικών Επαγγελματικού Προσανατολισμού Τυφλών και Ειδικών στις Δεξιότητες Καθημερινής Διαβίωσης και Κινητικότητας Τυφλών, ΠΕ36-Μουσικοθεραπευτών και ΔΕ1-Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό.
Καθήκον και αποστολή του Ε.Ε.Π. είναι η διασφάλιση, μέσω των εκπαιδευτικών του υπηρεσιών και παρεμβάσεων, σε όλους τους μαθητές με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ίσων ευκαιριών για πλήρη συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, προετοιμάζοντας και διευκολύνοντας την εγκύκλια εκπαίδευσή τους, εκπαιδεύοντάς τους σε δεξιότητες ατομικής και κοινωνικής αυτονομίας, προωθώντας την κοινωνική και εργασιακή τους ενσωμάτωση, στηρίζοντας ταυτόχρονα τις οικογένειές τους και ευαισθητοποιώντας την κοινότητα για την πλήρη αποδοχή και ενσωμάτωσή τους.
Παρ’ όλη όμως την ακριβή διατύπωση σε σχέση με το εκπαιδευτικό έργο του Ε.Ε.Π. του αρ.1, παρ. 1, του ν.3699/08 σύμφωνα με το οποίο «Ειδική Αγωγή είναι το σύνολο των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών», του αρ. 2, παρ 2, όπου ορίζεται ότι: «στις εκπαιδευτικές υπηρεσίες της ΕΑΕ περιλαμβάνονται, η διαφοροδιάγνωση, η διάγνωση, η αξιολόγηση κ.λπ.» και του αρ. 2, παρ. 3 όπου ορίζεται ότι «στις ΣΜΑΕ εφαρμόζονται ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα συστηματικής παρέμβασης, όπως εργοθεραπεία, λογοθεραπεία, φυσικοθεραπεία και κάθε άλλη υπηρεσία που στηρίζει την ισότιμη μεταχείριση των μαθητών». Εσείς, ως σήμερα, δεν έχετε κάνει καμία απολύτως ενέργεια για να διασφαλίσετε την ισότιμη μεταχείριση του Ε.Ε.Π. μέσα στην Εκπαιδευτική κοινότητα.

Ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, δεν έχετε κατανοήσει δυστυχώς, με τη νομοθετική πρωτοβουλία που έχετε λάβει μέχρι σήμερα ότι οι Αναπληρωτές και το Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., παρ’ όλο που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες της εκπαίδευσης, δεν έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους αναπληρωτές και Εκπαιδευτικούς, όσον αφορά στη διαδικασία μονιμοποίησης και μοριοδότησή τους σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ.
Επίσης, το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (Ε.Β.Π.) δεν αντιμετωπίζεται ισότιμα (υπηρεσιακά, μισθολογικά), σε σχέση με τους υπόλοιπους Εκπαιδευτικούς ΔΕ.
Δεν έχετε προβλέψει τον τρόπο και τη διαδικασία πρόσληψης Ε.Ε.Π. μέσω ΑΣΕΠ. Δεν έχετε προβλέψει τη δυνατότητα συμμετοχής του Ε.Ε.Π. σε προγράμματα Εισαγωγικής Επιμόρφωσης, Δια Βίου Επιμόρφωσης, Επιμόρφωσης ΤΠΕ, δυνατότητα την οποία έχουν οι υπόλοιποι Εκπαιδευτικοί.
Δυστυχώς, το ΕΕΠ δεν έχει Παιδαγωγική και Επιστημονική Καθοδήγηση, αφού ακόμη δεν έχουν συσταθεί θέσεις Συμβούλων Ειδικοτήτων όπως προβλέπει ο ν. 3699/08 και ούτε έχει στελεχωθεί το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με τις αντίστοιχες ειδικότητες.
Δεν έχετε δώσει στο ΕΕΠ κανένα κίνητρο προσωπικής και επαγγελματικής ανέλιξης, αφού δεν τους έχετε δώσει τη δυνατότητα υπηρεσιακής εξέλιξης στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ).

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η κα Υπουργός:

1. Είναι στις προθέσεις σας το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (Ε.Ε.Π.) που υπηρετεί στην εκπαίδευση, σε Σχολικές μονάδες και ΚΕΔΔΥ και αποτελεί συνέχεια των κλάδων των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να αποκτήσει τα ίδια δικαιώματα, τις ίδιες απολαβές και υποχρεώσεις με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς;
2. Γιατί απαξιώνετε αυτή την κατηγορία εκπαιδευτικών που τόσο αναγκαία και απαραίτητη είναι για την κοινωνία και τα παιδιά μας;
3. Γιατί με την πολιτική σας υποβαθμίζετε τα Ειδικά Σχολεία;
4. Γιατί δεν προβλέπετε ειδικά προγράμματα επιμόρφωσης για το Ειδικό
Εκπαιδευτικό Προσωπικό



Ο ερωτών Βουλευτής

Άρης Σπηλιωτόπουλος